6 największych łożysk na świecie

Cuda techniki są najczęściej niewidoczne. Czujniki przyśpieszeń w naszych telefonach, elektrozawory w samochodach, przekładnie ekspresach ciśnieniowych, czy łożyska w piastach rowerowych lub rolkach. No właśnie jak już jesteśmy przy łożyskach. Zastanawialiście się kiedyś nad tym jaki wyglądają i jak wielkie są największe łożyska na świecie? Ja tak i znalazłem kilka całkiem ciekawych przykładów. Zapraszam na największe łożyska na świecie i wybaczcie ten clickbaitowy tytuł, ale nie mogłem się powstrzymać.

6 największych (chyba) łożysk na świecie

1. Łożysko baryłkowe w przemyśle wydobywczym (1,25m)

Firma SKF wyprodukowała łożysko baryłkowe na potrzeby przemysłu wydobywczego o średnicy 1,25m. Samo łożysko waży 7,8 tony a każda z baryłek ma 42kg. Łożysko jest wyposażone w systemy monitorujące jego stan.

Źródło: SKF

2. Łożysko baryłkowe do pracy w kopalni miedzi w Peru (1,42m)

Łożysko o średnicy zewnętrznej 1,42m, średnicy wewnętrznej 0,9m oraz szerokości 0,515m wykonała firma SKF. Łożysko to waży 3 tony i jest największym w pełni uszczelnionym łożyskiem wyprodukowanym przez tą firmę i jest o 50% większe niż swój poprzednik. Łożysko pracuje w ekstremalnym zapyleniu a specjalne uszczelnienie ma podwoić jego żywotność.

Źródło: SKF

3. Łożyska w maszynach drążących tunele metra Robbins Crossover TBM (2,64m)

Trzyrzędowe łożyska wałeczkowe o średnicy zewnętrznej 2,64m wykorzystywane w maszynach drążących Robbins Crossover TBM wykonane przez firmę Liebherr Components w Niemczech. Maszyny oraz łożyska wykorzystano w Bombaju do wydrążenia metra o łącznej długości 2,8km. Do maszyn firma Liebherr wykonała również niesamowite koła zębate o średnicy 1,924m.
 

4. Łożysko baryłkowe w diabelskim kole w Beijing (3,2m)

22 tony stali i 18 miesięcy pracy. Tyle zajęło stworzenie dwóch ogromnych łożysk na potrzeby diabelskiego koła w Beijing zbudowanego z okazji olimpiady. Przez firmę Schaeffler Group. Łożyska o średnicy zewnętrznej 3,2 m, średnicy wewnętrznej 2,6 m i szerokości 63 cm wyposażono w 118 rolek. Każda o masie 20 kg. Łożyska z Wielkiej Brytanii do Chin przypłynęły w częściach i zostało zamontowane na wysokości 100m!! Firma Schaeffler Group projektowała również łożyska do londyńskiego Millenium Wheel jednak te maluszki miały zaledwie 2.6 m średnicy zewnętrznej.

Źródło informacji: tu.

Źródło: CudaInżynierii

5. Łożyska używane na statkach wiertniczych „Antarctica” i „Olympia” (8m)

8 m średnicy i 190 ton miało każde z dwóch łożysk zbudowane przez niemiecką firmę ThyssenKrupp. Czas wykonania? Ponad rok. Koszt? Dwucyfrowa kwota milionowa!! Łożyska zostały zbudowane na potrzeby statków wiertniczych „Antarctica” i „Olympia” wydobywających ropę u wybrzeży Afryki zachodniej. Łożyska dostarczono w 10 częściach, każda o długości 6 m (nie wiem jak, ale tak twierdził kierownik projektu). Co ciekawe firma zadeklarowała, że jest w stanie wykonać łożysko o średnicy 25m.

Źródło informacji: tu.

Ładowanie łożyska

6. Łożysko firmy Liebherr Components (10m)

Niestety nie dotarłem do informacji, gdzie i kiedy to łożysko zostało wykonane. Jednak firma Liebherr Components twierdzi, że wykonało łożysko segmentowe trzyrzędowe wieńce obrotowe z łożyskami wałeczkowymi o średnicy 10m i wadze 40 ton. 

 

Źródło: Bearing News
 
Czy przedstawione łożyska są największe na świecie. I tak, i nie. Na pewno należą do największych i najwspanialszych, ale to tylko kwestia czasu i potrzeby aż w końcu znajdzie się firma, która zrobi większe łożysko bo ktoś będzie go potrzebował. Ty niemniej są to wspaniałe mechanizmy wykonane z wykorzystaniem najnowocześniejszych technik, które swoją konstrukcją i wielkością budzą prawdziwy podziw.


 

Komentarze

  1. Jeżeli w danym podpunkcie nie ma źródła to jest ono takie samo jak źródło fotografii. Miłego czytania.

    OdpowiedzUsuń
  2. Łożysko to jeden z najważniejszych elementów, jeśli chodzi o budowę silnika elektrycznego. Decydując się na remont okładu warto wybierać łożyska od znanych i cenionych producentów.
    https://euroband.pl/komponenty-metalowe/lozyska

    OdpowiedzUsuń
  3. Polska firma ramb stworzylo lożysko do koparki o srednicy 18000mm (18m)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrym pomysłem jest sprawdzenie strony https://banat.pl/naprawa-regeneracja/regeneracja-zmiennikow-momentu-obrotowego/ pod kątem naprawy i regeneracji maszyn. Na pewno warto zwrócić na to uwagę i jest to ciekawy temat. Z tego co wiem, oferują wysokiej jakości usługi

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Metoda wizualizacji Schlieren

Płyny reoskopowe, czyli jak zobaczyć przepływ