Chciałem napisać coś o
aerodynamice ciał i oporze jaki stawiają różne ciała gdy ‘uderza’ w nie struga
płyny. Jednak zdałem sobie sprawę, że aby o tym opowiedzieć należy najpierw
powiedzieć kilka słów o warstwie przyściennej. Czym jest i dlaczego jest ważna?
Inaczej mówiąc trochę naukowego bełkotu o zjawisku, które mimo że towarzyszy
nam w każdej chwili i zupełnie nas nie interesuje, ani go nie postrzegamy.
Warstwa przyścienna i kilka słów o
prędkości
Na
początku zastanówmy się czym warstwa przyścienna jest? Jak już pisałem (tu) lepki
płyn przepływający wzdłuż jakiejś ściany trze o nią co powoduje straty energii
i wydzielanie się ciepła. Tarcie to powoduje, że warstewki płynu znajdujące się
przy ścianie hamują i w efekcie okazuje się, że warstwa znajdująca się najbliżej
ściany nie porusza się zupełnie (przyjmuje się że prędkość na ścianie zawsze
jest równa 0). Warstwa ta ciągnie za sobą kolejną warstwę spowalniając ją, a ta
kolejną i kolejną (jeżeli nie wiecie o jakich warstwach mówię zajrzyjcie tu). W
efekcie okazuje się, że prędkość strugi* nie ma stałej wartości, ale zmienia
się i rośnie wraz z odległością od ścianki wzdłuż, której przepływa.
Oczywiście
w pewnej odległości od ściany prędkość ta stabilizuje się i przyjmuje stałą
wartość, która pozostaje niezmienna. Prędkość taką nazywamy prędkością
strumienia swobodnego. Oczywiście w przypadku gdy mówimy o przepływie przez
niewielką rurkę może okazać się, że prędkość nigdy się nie ustabilizuje i
będzie się zmieniać w całym przekroju strugi. Jednak nie komplikujmy i zostawmy
ten temat.
To jednak ten obszar zmian prędkości znajdując
się pomiędzy strumieniem swobodnym a ścianką nazywamy warstwą przyścienną. Od
czego ona zależy? Jak zawsze odpowiedź jest złożona.
Na tą
chwilę przyjmijmy jedynie, że ważna jest liczba Reynoldsa z jaka odbywa się
przepływ i to ona wpływa zarówno na grubość jak i na kształt warstwy
przyściennej. Najprościej tłumaczy się to na przypadku przedstawionym poniżej.
|
Rysunek 1. Przejście warstwy przyściennej z laminarnej w turbulentną [Źródło 1]
|
Przyjmijmy,
że gdzieś w przestrzeni znajduje się ściana wzdłuż, której przepływa struga.
Początkowo przepływ wzdłuż ściany jest laminarny a prędkość w warstwie
przyściennej jest rozłożona sinusoidalnie. Następnie następuje obszar
przejściowy, w którym pojawiają się pierwsze wiry, które rosną i powodują wzrost
zaburzenia. Rozkład prędkości jest nierównomierny. Ostatecznie powstaje
turbulentna warstwa przyścienna. Zwróćmy uwagę na charakterystyczny rozkład
prędkości. Stosunkowo duży wzrost prędkości przy ściance i następnie łagodny
wzrost aż do osiągnięcia prędkości strugi swobodnej (na rysunku oznaczone jako
V).
Dobra, na
co powinniśmy zwrócić uwagę? Przede wszystkim na różnice pomiędzy tym jak rośnie
prędkość w przypadku przepływu laminarnego i turbulentnego oraz na grubość
warstwy przyściennej. W przypadku przepływów laminarnych jest ona bardzo cienka
natomiast dla przepływów turbulentnych jej grubość jest znacznie większa. Jednak
dlaczego to takie ważne?
|
Rysunek 2. Wizualizacja powstawania turbulentnej warstwy przyściennej [Źródło 2]
|
Znajomość
tego jak wygląda warstwa przyścienna jest szczególnie ważna w przypadku
projektowania samolotów, statków, samochodów i wszystkich obiektów, które w
czasie pracy opływane są przez pływny. Jej kształt wpływa między innymi na opór
aerodynamiczny a więc na to ile paliwa spala nasz samochód w czasie jazdy, albo
na to jaką nośność może osiągnąć samolot. Jednak to rozważania na inną chwilę. Rozumienie tego pojęcia jest również ważne w przypadku przeprowadzania symulacji CFD.
Na
zakończenie zaznaczę tylko, że powyższe rozważania pokazują tylko pewne ogólne
zależności. Kształt profilu prędkości lub jej grubość zależne są od wielu
czynników a ten wpis ma pomóc jedynie zrozumieć czym jest warstwa przyścienna.
* Słowo strumień wydaje się
bardziej przestępne dla laika, ale może wprowadzać w błąd gdyż powinno być
używane w odniesieniu od strumienia objętości, masy albo pędu (inaczej
natężenie). Strugą określamy natomiast spójny obszar płynu poruszający się w
jakimś kierunku. Jeszcze jakiś czas temu w podręcznikach słowa struga i
strumień używane były naprzemiennie.
Źródła:
1. Yunus, A. C. (2010). Fluid Mechanics: Fundamentals And Applications (Si Units). Tata McGraw Hill Education Private Limited.
2. J. Szantyr –Wykład nr 19 –Warstwy przyścienne i ślady 1
Komentarze
Prześlij komentarz